Kvinna tränar magen


© iStock

Så kan du få synligare muskler utan att träna mer

Vill du få synligare muskler? Du kanske inte tänker på att du prioriterar bort en viktig detalj.

29 augusti 2017 av Anja Bruneskjold

Det är ingen hemlighet att träning, motion och en sund kost är vägen till en kropp som är starkare, friskare och mer deffad. Men det är inte allt som krävs för att du ska få synliga resultat.

Hemligheten är sömn. Det handlar nämligen om att sova åtta timmar per natt. En bra tumregel är t ex att gå och lägga sig kl. 22.00 och gå upp omkring kl. 6.00. På det viset har dina muskler gott om tid på sig för att reparera sig själva efter träningen.

Det är viktigt att du har fasta rutiner så att du inte stör din sömnrytm. Under sömnens första timmar producerar kroppen mer testosteron, och det är alltså här som dina muskler återuppbyggs. Om du inte får tillräckligt mycket sömn – eller lägger dig för sent – ökar i stället produktionen av kortisol, vårt stresshormon som faktiskt bryter ned dina muskler.

Så här kan du enklare komma till ro

Om du inte är van att lägga dig tidigt bör du omedelbart börja justera din dygnsrytm så att ditt melatonin, sömnhormonet, kan verka tidigare än normalt.

  • Ta till exempel ett varmt bad så att du kan slappna av

  • Lägg dig ännu tidigare och ta med en bra bok

  • Undvik att titta på mobilen eller datorn innan du ska sova. Skärmens blåa ljus stressar din kropp och gör det svårare att somna.

Sov gott!

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av