Kvinna i träningskläder slappnar av.

Andas helst in via näsan. Det syre­sätter kroppen bäst, och de små flimmerhåren filtrerar luften bättre. 

© iStock

Så här förbättrar du din uthållighet när du tränar

En bra andning ger betydligt mer kraft att träna. Gör du den ett par gånger varje dag kan du se fram emot att bli mycket mer uthållig.

28 juni 2017 av Maria Albøg Jespersen

Andas rätt och förbättra din uthållighet

Genom att arbeta aktivt med din andning kan du dock göra skillnad för hela din kropp: En bättre matsmältning, ett starkare immunförsvar och ett lägre blodtryck är bara några av de hälso­fördelar som följer på en bra andning, men även själen mår bättre när du fokuserar på att andas mer optimalt. Kort sagt: Ju bättre du är på att syresätta cellerna i din kropp, desto bättre blir förutsättningarna för samtliga funktioner i kroppen.

Därför ska du göra den

Alla som håller på med konditionskrävande träning, som löpning, cykling eller simning, kan förbättra sin prestationsförmåga med mer optimal andning. Gör du övningen i cirka två minuter ett par gånger om dagen tränar du ditt andningsmönster i att bli långsammare och ökar din lungkapacitet. Med tiden kommer det automatiskt att göra dig mer uthållig när du tränar.

Så här gör du

Du kan ligga, sitta eller stå. Det viktigaste är att du slappnar av helt i axlar och bröstkorg utan att falla ihop så att magen får optimala förhållanden för att utvidga sig. Börja med att blåsa ut luft medan du gör ett "ahh"-ljud tills all luft är slut. Ta en kort paus och dra sedan in luft genom näsan så långsamt och ljudlöst som möjligt. Fortsätt så här i ungefär två minuter.

Så här använder du din andning aktivt för träning

  • Utöver att göra övningen regelbundet kan du med fördel andas genom näsan medan du tränar. Det minskar ansamlingen av mjölksyra i blodet.

  • Du kan också koppla andningen till promenader eller löpning så att du tar fler steg på utandning än på inandning. Det ger bättre utnyttjande av syret.

  • Andningen ska kännas ända ner i magen, i sidorna och i ryggen även om du blir andfådd.

Kanske är du intresserad av