Trött kvinna på gymmet, saknar motivation till träning.
© Colourbox

Så får du mer motivation till träning

Det här enkla tipset boostar träningsmotivationen, så du tränar mycket mer!

31 januari 2017 av Jeanette Linder & Irene Brøndum

Boosta träningsmotivationen

När träningen avslutas i ett lätt tempo framför en tuff slutspurt, får du större lust att träna igen, visar en studie.

Det känns bra när spinningpasset eller löpturen avslutas med att man ger järnet, men faktiskt kan det påverka motivationen mer negativt än positivt. Om du istället vänder på träningen och avslutar i ett lugnare tempo och med energi över, kommer det att vara enklare att komma ut genom dörren nästa gång, visar en ny studie.

Det beror på att när du avslutar med en känsla av att du har energi över, förknippar du också hela passet med energi när du tänker på det.

I undersökningen cyklade 46 otränade personer en kvart på konditionscykel. Hälften ökade gradvis intensiteten, medan den andra hälften gradvis minskade intensiteten – totalt sett tränade dock båda grupperna lika hårt. Ändå var det stor skillnad på hur cykelpasset uppfattades efteråt. De som gradvis sänkte tempot kom ihåg träningen som behaglig och var mer inställda på att träna igen. Det gällde både när de tillfrågades 15 minuter, 24 timmar och 7 dagar efter försöket.  

Så bygger du upp ett perfekt träningspass

  1. Uppvärmning

    Börja mjukt och öka gradvis intensiteten, tills du är varm.

  2. Träning

    Träna så hårt som dagens program säger att du ska göra. Jobba på max mitt i träningspasset, men spara lite energi till avslutningen.

  3. Avslutning

    Minska intensiteten och avsluta lätt med ork kvar – ingen stenhård slutspurt!

Kanske är du intresserad av