Cookie- och Sekretesspolicy






motivation till träning

Löpträning - så kommer du igång

Bestäm dig för att du ska börja löpa regelbundet NU. Beslutet involverar hela din personlighet och betyder att du ska bryta gamla mönster och vanor.

Det handlar alltså om att du verkligen bestämmer dig för att börja och inte bara gör ett eller ett par trevande försök - och sedan struntar i det. Här är några tips på hur du håller ditt löfte till dig själv:

Hitta en träningspartner

Din pojkvän/flickvän, en god vän eller en arbetskamrat. Det är motiverande att löpa tillsammans med någon och av hänsyn till "medlöparen" är det svårt att dra sig ur med en dålig ursäkt när du inte ids. Ni kan eventuellt bestämma att den som uteblir måste böta.

Du kan också slå två flugor i en smäll och springa när du ändå ska ut med barnvagnen. Det finns numera specialtillverkade löpvagnar som är perfekta på alla sorters underlag.

Bestäm dig för att löpa på bestämda dagar

Det bästa är tre gånger i veckan med en fridag emellan. Det är viktigt att du väljer lämpliga tidpunkter och sedan planerar ditt liv med det som utgångspunkt.

Sätt upp ett långsiktigt mål

Till exempel att du om 12 veckor ska kunna löpa 30 minuter i sträck i lätt tempo (se våra träningsprogram). Du får inte extra poäng om du orkar löpa distansen redan efter en vecka.

Sätt upp realistiska delmål

Sätt upp realistiska delmål som du kan överblicka från början. Det kan till exempel vara att du ska löpa programmets distans klockan 17 i dag, även om du ska på fest klockan 19 och du helst har lust att skjuta upp löpturen till i morgon.

Slå vad

Gör ett vad med pojk-/flickvännen eller med en vän. Det behöver inte vara en löpare men vadet får gärna vara stort. De flesta kommer i väg om det verkligen går ut över börsen eller morgonrutinerna - till exempel att stiga upp och göra frukost varje helg nästa halvår.

Undvik orealistiska mål

Det är bra om du vill sluta röka, äta sundare, gå ner i vikt OCH börja löpa - men du behöver inte göra alltihop på en gång. Det blir helt enkelt för mycket och slutar förmodligen med nederlag på alla fronter och att du ger upp hela projektet.

Skäm bort dig själv som belöning

Bjud till exempel dig själv på professionell kroppsmassage eller en ansiktsbehandling efter den första veckan. En ny cd, något nytt i klädväg eller en god middag på restaurang efter första månaden. Eller vad sägs om en avslappnande spavistelse när du är inne i löprytmen efter tolv veckor?

Pressa inte dig själv för hårt

Då riskerar du att förlora motivationen. Ansträngande löprundor som gör ont ger inte mer så det finns ingen anledning att pressa sig för hårt.

Ta en kritisk titt på löpprogrammet

Bedöm om intensiteten är lagom; kan du inte nå dina mål är de för höga och då måste du skruva ner på ambitionerna.


I FORM

Mest lästa
Musik får dig att springa längre

Musik får dig att springa längre

Om du har musik i öronen när du tränar kan du springa ...

Läs mer

Ny maxpuls för kvinnor

Ny maxpuls för kvinnor

Lär dig en ny formel för att räkna ut din maxpuls - ...

Kolla den nya

Kom igång med löpning

Kom igång med löpning

Vi lär dig knepen som hjälper dig att komma igång med ...

Lär dig knepen nu

Därför ska du mäta midjemåttet i stället för BMI

Därför ska du mäta midjemåttet i stället för BMI

Magfettet är det mest ohälsosamma fettet och även om man ...

Läs mer

Följ I FORM på Spotify

Följ I FORM på Spotify

Vi på I FORM älskar att träna till musik! Kolla in vårt ...

Läs mer

Nytt
Variera dina löprundor

Variera dina löprundor

Spring olika rundor och minska risken för skador.

Läs mer

Träna med en kompis

Träna med en kompis

Det är en riktigt bra idé att springa tillsammans med en ...

Läs mer

Sätt ett mål

Sätt ett mål

Jobba på moitvationen om du har svårt att ändra dina ...

Läs mer

Kom i toppform - så bra kan du bli på ett år

Kom i toppform - så bra kan du bli på ett år

Läs hur bra du kan bli på din favoritmotion på bara en ...

Läs mer

Därför ska du träna på morgonen

Därför ska du träna på morgonen

Upp och hoppa! Morgonträning ger dig massor av energi ...

Läs mer

Ännu mer I FORM...

Ursäkta röran, vi bygger om…

Om I FORM

Ursäkta röran, vi bygger om…

Upplever du konstiga saker på iform.se just nu? Det är inget konstigt med det!

Läs mer

Träningskläder till dig

Prenumerera

Träningskläder till dig

Beställ 3 nr av I FORM för bara 99:50 kr så får du testvinnande sportbehå och tights SAMT en dagkräm med på köpet!

Läs mer och beställ

Läs I FORM nr 13/2015 här

Tidningen I FORM

Läs I FORM nr 13/2015 här

Alla prenumeranter kan även läsa I FORM elektroniskt. Här på skärmen, på smartphone och på surfplatta.

Så enkelt är det

Snart är den bara din

Prenumerera

Snart är den bara din

Beställ 3 nr av I FORM för 99 kr så får du den rosa träningströjan från Kari Traa med i ditt välkomstpaket.

Läs mer och beställ

Ta kontroll

Kostdagboken

Ta kontroll

I FORM Kostdagbok är det ultimata verktyget för dig som vill gå ner i vikt utan att gå miste om livets goda. Testa HELT GRATIS i 5 dagar.

Ja, tack!

Möt din nya träningskompis

Prenumerera

Möt din nya träningskompis

Säg hej till din personliga tränare och motivationskraft. Klockan på bilden blir din när du beställer 3 nr av I FORM.

Läs mer

Skriv vad du tycker och vinn fina saker

iform.se

Skriv vad du tycker och vinn fina saker

Berätta vad du tycker om I FORM så är du med i utlottningen av fina saker!

Läs mer

Nyhetsbrev

Få veckans bästa nyheter, ta del av erbjudanden, delta i tävlingar och mycket mer!


I FORMs Kostdagbok

Bli smal och sund

Det betyder plusset

Exlusivt innehåll!

Benrevolution

Få snygga ben

Blogg-pepp

Hitta din favorit

3 nr + kläder

Kolla in priset!