Hormoner ger knäont

Ont i knäna? Det kan bero på dina hormoner. Lär dig tre sätt att skydda dig från värken.

24 juni 2010 av I FORM

Kvinnor har två till åtta gånger högre risk än män att drabbas av knäskador, men hittills har vi inte känt till varför. Nu pekar kanadensiska forskare på att en del kvinnors knän helt enkelt blir mjukare vid vissa tidpunkter under sina cykler.

Mjuka knän

Det beror på ökade mängder östrogen och progesteron. Forskarna kom fram till att det inte är alla kvinnor som drabbas av mjuka knän, och inte heller vid samma tidpunkt i cykeln.

De flesta kvinnorna har svaga knän under follikulärfasen (dag 1-13) eller under ägglossningen (dag 14), medan färre har problem I lutealfasen (dag 15-28).

Darren J Stefanyshyn från University of Calgary, som står bakom studien, säger att man ännu inte kan säga vilka kvinnor som är i farozonen - eller när de är det. Men forskarna arbetar på att utveckla ett test som kan ge svaren.

Så här skyddar du dina knän:

  • 1. Undvik trappor och backar när du tränar och rör dig. Stigningen belastar knälederna särskilt mycket, så här är det bättre att träna på ett helt platt underlag.
  • 2. Håll igen med intervaller. De kan vara riktigt effektiva, men träningsformen är också hård för knäna, så spara de små snabba passen till en tidpunkt i cykeln när dina knän är minst sårbara.
  • 3. Byt ut några av dina löprundor mot en promenad eller annan mer skonsam träning.

Kanske är du intresserad av