Tre kvinnor springer en runda, träningsmotivation.

Hitta tillbaka till träningsglädjen

Upplev äkta träningsglädje med fyra motiverande tips och gör träningen rolig och lekfull.

25 augusti 2016 av Rikke Rønholt & Lisbet Jensen

4 tips för att hitta träningsglädjen

  • Bestäm själv och ta ansvar. Du är mest motiverad och tilfreds när du själv kan bestämma över det du ska och vill göra. Utnämn dig själv till projektledare för din träningsinsats. Fundera över om dina mål är realistiska i förhållande till den tid och det fokus DU i verkligheten kan och vill lägga på din träning.

  • Du har säkert provat något som till slut ”blivit till en sport”. Och då har du också känt av den inre motivation du kan uppleva när du blir engagerad i att lösa en uppgift på bästa möjliga sätt. Den äkta motivationen kommer när du ger utrymme för glädjen att lära dig något om den form av motion du har valt. Fördjupa dig i det du gör och gör plats för lek.

  • Förstå varför du gör det. Kortsiktiga mål som ett maraton eller ett mål om att gå ner 5 kilo försvinner när du har uppnått dem. Därför utlöser de bara inre motivation om du kan se ett högre syfte med det du gör. Om du tränar för din fåfängas skull – för att bli slank eller fit – ser du sannolikt ingen djupare mening. Tænk over, hvad er vigtigt i netop dit liv? Gör en lista över de tre saker du verkligen vill uppnå i ditt liv.
  • Anmäl dig till en träningsgrupp. Det kan vara en fast grupp som du tränar med varje vecka, eller mer löst, där du kanske tränar med andra en gång i veckan och resten själv. Identifiera dig med en träningsform. Många träningsformer kan man fördjupa sig så mycket i att man på så vis blir en del av en gemenskap – även lite på distans. Åk till exempel på en träningsresa. Det boomar med aktiva resor, där många åker iväg för att göra yoga eller springa trail. Hitta en liten aktör med personliga träningsresor eller res med t ex Ving.

Sätt fart på motivationen och nå dina hälsomål med en Active Life Tracker.

Kanske är du intresserad av