Kvinna håller en hantel i ena handen.
© Colourbox

Därför känner du dig extra hungrig de dagar du inte tränar

Din träning påverkar din hunger de dagar du inte tränar.

30 augusti 2016 av Anja Bruneskjold

Det låter kanske märkligt. Men det är faktiskt helt normalt att vara extra hungrig de dagar då du vilar från träningen. 

Den primära orsaken till att du känner dig extra hungrig på de här dagarna, beror bl a på kroppens reglering av de hormoner som får oss att känna hunger.

På de dagar då vi tränar är kroppen i stånd att undertrycka din aptit både under tiden och efter träningen. Och därför kommer det alltid att kännas som om du är extra hungrig de dagar då du vilar från träning.

Hård intervallträning ökar din aptit

Även om det verkar motsägelsefullt så är det faktiskt hård och krävande motion, som intervallträning, som undertrycker din hunger allra mest. En studie visar t ex att en liten grupp män som fick göra intensiv intervallträning i 30 minuter, åt uppemot 170 färre kalorier än en annan grupp män som bara tränade måttligt under lika lång tid. 

Resultaten indikerar alltså att ju hårdare du tränar, desto mer undertrycks din hunger. Åtminstone om man jämför med träning där man har i princip samma tempo hela tiden.

Forskarna menar att speciellt intervallträning påverkar kroppen till att producera mindre av hungerhormonet ghrelin samtidigt som glukosen i blodet ökar. Och därför känner du inte samma typ av hunger under och efter ett hårt träningspass. 

Kanske är du intresserad av