Att komma igång med sin träning

Du vill börja löpträna regelbundet men har lite svårt att komma igång. Tipset du får här är väldigt enkelt - bestäm dig och börja med en gång!

29 juli 2015 av I FORM

För att börja träna direkt krävs att du måste bryta gamla mönster och vanor. Därför involverar ett sådant beslut hela din personlighet. Du ska alltså verkligen bestämma dig och inte bara göra ett eller ett par trevande försök som du sedan struntar i.

  • Hitta en träningskompis

    Det är motiverande att löpa tillsammans med någon och av hänsyn till "medlöparen" är det svårt att dra sig undan med en dålig ursäkt när du inte känner för att träna. Till exempel kan ni bestämma att den som uteblir måste böta.

  • Bestäm dig för att löpa på bestämda dagar
    Det bästa är tre gånger i veckan med en fridag emellan. Det är viktigt att du väljer lämpliga tidpunkter och sedan planerar din vardag med dessa tider som utgångspunkt.

  • Sätt upp långsiktiga mål

    Som mål kan du ha att du om 12 veckor ska kunna löpa 30 minuter i sträck i lätt tempo men utgå givetvis ifrån din egen styrka och grundkondition.


  • Sätt upp delmål som du kan överblicka från början

    Att du ska ge dig ut på den planerade löprundan även om det ibland kan bli lite stressigt, som tex att ni har bestämt kl 17 och att du ska på fest kl 19. Låt inte känslan av att du mest av allt har lust att skjuta upp rundan till i morgon ta överhanden utan ge dig ut som du planerat.


  • Sätt inte upp orealistiska mål

    Visst är det bra om du både vill sluta röka, äta sundare, gå ner i vikt och börja löpträna - men du behöver inte göra alltihop på en gång. Det blir lätt för mycket och slutar förmodligen med nederlag på alla fronter och att du ger upp hela projektet.


Fortsätt och ge inte upp!

  • Skäm bort dig själv

    Bjud dig själv på professionell kroppsmassage eller ansiktsbehandling efter första veckan med träning. En ny cd, något nytt i klädväg eller en god middag på restaurang efter första månaden. Och vad sägs om ett avslappnande uppehåll på ett kurhotell när du är inne i löprytmen efter 12 veckor?


  • Kör inte för hårt

    Är träningen för hård riskerar du att förlora motivationen. Ansträngande löprundor som gör ont ger inte så mycket och det finns därför heller ingen anledning att pressa sig för hårt.


  • Se över träningsprogrammet ibland
    Bedöm om intensiteten är lagom - kan du inte nå dina mål är de för höga. Då är det viktigt att dra ner på ambitionerna.

Anmäl dig I FORM Loppet direkt - KLICKA HÄR

Kanske är du intresserad av