Kvinna på träningscykel, tar sig för nacken som gör ont.
© iStock

5 tecken på att din träning inte är bra för dig

Det behöver inte göra ont för att det ska vara bra.

18 januari 2017 av Anja Bruneskjold

Många tror felaktigt att träning måste göra ont för att den ska vara effektiv. Men så är det inte alls. Däremot får du gärna vara lite öm i musklerna – men inte mer än så. Kolla här! 

1. Musklerna skakar

Det är ingen fara om du skakar lite efter träning, men om dina muskler skakar mer än vad som känns normalt, är det ett tecken på att dina muskler inte mår så bra. Och du riskerar faktiskt att skada dem om du tränar för hårt. 

2. Plötslig smärta

Det är normalt att känna en viss ömhet efter en stund när du har tränat. Men om smärtan uppstår plötsligt och ”strålar” ut i kroppen, är det ett tecken på att det är något galet.

3. Du blir svullen

Om din fot eller ditt knä svullnar efter en löptur är det något fel. Du kanske behöver värma upp eller stretcha mer efteråt. Annars kanske du behöver gå till en fysioterapeut.

4. Du är fortfarande öm efter flera dagar

Det är inte meningen att du ska vara öm i kroppen i tre dagar efter din träning. Åtminstone inte så att du funderar över det. Om så är fallet har du pressat dig för hårt.

5. Det gör ont när du tränar

Om du har problem med en speciell övning eller rörelse, är det som regel ett tecken på att något är galet. Om det inte är så illa att du behöver uppsöka en specialist, kanske du borde värma upp bättre OCH låta bli att pressa dig själv så hårt.

Kanske är du intresserad av