Kvinna sitter på huk och sträcker ut ena benet åt sidan.
© iStock

5 myter om att stretcha

Du har säkert hört massor av saker om vad du inte bör göra när det gäller att stretcha. Vi har hittat de 5 vanligaste myterna. Se här!

19 augusti 2017 av Anja Bruneskjold

1. Du ska inte stretcha INNAN träning

Det är inte särskilt bra att stretcha om kroppen inte är varm först. Då kan du göra mer skada än nytta. Spring eller hoppa lite på stället istället så att du blir varm och redo för träning.

2. Alla bör stretcha likadant

Så är det inte nödvändigtvis. Det beror bl a på hur man är byggd och, mycket viktigt, hur gammal man är. Studier visar t ex att kvinnor över 65 år har störst nytta av att stretcha statiskt. Fråga om råd på ditt lokala gym om du är osäker på hur du ska göra.

3. Stretching hjälper mot skador

… Och det stämmer till viss del. Men många gör misstaget att stretcha när kroppen inte är varm, eller stretchar på fel sätt. Och då kan du istället riskera att drabbas av diverse skador.

4. Du kan ALDRIG överstretcha

Det stämmer inte! Om du stretchar en muskel alldeles för mycket kan du faktiskt riskera att skada den – och alltså överstretcha den. Om du inte är van att stretcha är det viktigt att börja långsamt och kanske försöka göra varje stretch på en utandning. Andas in djupt och andas sedan långsamt ut medan du stretchar.

5. Det går lika bra med en foam roller  

Inte om du jämför direkt med stretching. Även om både stretching och en foam roller kan nå djupt in i kroppen och ta bort spänningar, så är stretching klart bäst när det handlar om smidighet. Här kan en foam roller inte alls hjälpa dig på samma sätt.

Kanske är du intresserad av