Kvinna som torkar bort svett från pannan efter träning.

Du behöver bara ge allt du har i 40 sekunder för att komma i mycket bättre form.

© iStock

40 sekunders träning får dig i bättre form

Ja, du läste rätt! Det krävs bara några få sekunders träning om dagen, om du vill förbättra din form.

18 januari 2017 av Jeanette Linder

Nu finns det inga ursäkter för att inte hinna träna. För visst kan du undvara 40 sekunder? Mer behövs faktiskt inte för att din form ska få ett avsevärt lyft, visar en undersökning. Så länge du tränar på max. 

Forskarna har gått igenom en lång rad studier på området och konstaterar hur effektivt det är att träna korta och hårda intervaller. I ett försök skulle inaktiva testpersoner cykla på speciella konditionscyklar, designade för intervallträning, i 10 minuter åt gången. De skulle cykla stilla och lugnt med avbrott för endast 2 gånger 20 sekunder på max.

Träningspasset genomfördes 3 gånger i veckan, vilket totalt gav 30 minuters träning och alltså bara 2 minuters hårda intervaller per vecka. Ändå räckte det för att förbättra deras form med hela 12 procent.

Enligt forskarna kan cykelträningen motsvara 10 minuters promenad uppför en backe, där du sprintar för fullt 2 gånger i 20 sekunder. 

Fler intervaller försämrar formen

Det som var uppseendeväckande var att om du gör fler intervaller än de 2 x 20 sekunderna så försämrar det istället formen. Varje extra intervall i ett träningspass fick nämligen den samlade formförbättringen att minska med 5 procent.

Varför det är så ska forskarna nu undersöka närmare. Men en förklaring kan vara att när man får i uppgift att cykla för fullt i 20 sekunder, så drar man omedvetet ner på tempot för att spara energi, om man vet att man ska göra det fler än två gånger.

Källa: University of Stirling

Kanske är du intresserad av