Kvinna tränar med lätta hantlar.
© Colourbox

3 träningsövningar du bör sluta med

Det är ingen idé att lägga tid på övningar som inte ger något.

1 september 2016 av Anja Bruneskjold

Vissa träningsövningar ger inte lika mycket som andra. Så varför lägga tid på dem? Kolla här vilka övningar du bör undvika!

Sit-ups är inte värda jobbet

Det är inte uteslutande dåligt att göra sit-ups. Men om du vill ha synliga magrutor finns det ingen mening med att bara träna så små muskelgrupper. 

Istället kan du med fördel ersätta sit-ups med plankanövningar som tränar både rygg, mage och armar. Övningen är mycket mer effektiv och gör din kropp stark och tonad. 

Gör inte donkey-kicks om du vill träna rumpan

Övningen är egentligen är superbra styrkeövning. Men det är lätt att göra den på fel sätt och istället göra skada på den nedre delen av ryggen. 

Om du gärna vill ge rumpan ett lyft, kan du istället göra olika typer av squats. Speciellt squats på ett ben åt gången stärker både rumpan, hela benet och din core.

Ung kvinna gör donkey-kicks.
Donkey-kicks är bra. Men de ger inte rumpan ett lyft ... © Colourbox

Skippa de lätta vikterna

Och de tusentals repetitionerna. Om du gärna vill bli av med gäddhänget på armarna, måste du lägga undan de lätta vikterna. För att kunna stärka och reparera dina muskler behöver du nämligen bryta ner muskelfibrerna – och det är inte möjligt om du bara tränar med för lätta vikter. Istället för lätta vikter och många repetitioner bör du testa dina krafter med tunga vikter. Efter 10 repetitioner bör du få en brännande känsla i de muskler du tränar. Om så inte är fallet, är dina vikter för lätta. 

Kanske är du intresserad av