Det finns många fördelar med traillöpning.

5 fördelar med traillöpning

Det finns många goda skäl att testa traillöpning och därmed testa krafterna i skogens utmanande terräng.

2 mars 2015 av Martin Kreutzer

5 grunder att börja med traillöpning


1. Väderskydd

När vintern rasar är traillöpning en skön träningsform eftersom trädkronorna skyddar mot regn och snö, medan backar, klippor och träd ger lä mot vinden. En annan fördel är att träden avger viss värme, så temperaturen i skogen är aningen högre än ute på landsvägen.

2. Naturlig intervallträning

Vanlig intervallträning, där sekunderna kryper fram på klockan, kan vara något av en humördödare. Därför är det fantastiskt att sticka ut i skogen, där backarna bjuder på alldeles naturlig intervallträning, utan att du behöver titta på klockan.

Traillöpningens intervaller är enormt effektiva för att de automatiskt får upp pulsen mycket mer än vid vanlig löpträning. Det kan snabbt märkas på formen och redan efter några få veckor kan du märka stor skillnad.

3. Allsidig träning

Traillöpning är en träningsform full av variation som utmanar din kropp på alla möjliga sätt. Underlaget skiljer sig från gång till gång – torrt eller lerigt, löst och ojämnt eller platt och fast, och så vidare – medan terrängen bjuder på allt från branta backar till långa, svagt stigande lutningar.

Stigarna i sig ger också stor variation med kringelikrokar, omkullfallna trädstammar, lågt hängande grenar och andra utmaningar som kräver att du hoppar, parerar, balanserar och duckar. Rörelserna stimulerar kroppen på i stort sett alla fronter, så du utöver konditionsträningen också får bättre balans, koordinationsförmåga, muskelstyrka och liknande.

4. Mental fristad

En extra bonus med att springa ute i naturen är att hjärnan slappnar av mer i den härliga miljön. Bland annat har japanska forskare dokumenterat att det verkar stressreducerande att låta blicken svepa runt i naturen. En annan mental vinst med att springa i naturen är att du är tvungen att fokusera på nuet för att ta dig fram säkert över alla trädrötter och andra hinder på skogens snåriga stigar.

5. Motiverande

Alla dessa möjligheter hjälper till att hålla motivationen och träningsglädjen på topp, så du kommer ut trots kyla, vardagsstress och allt annat som annars lätt kan få dig att hoppa över träningen.

En torr och klar dag springer du med lätthet uppför en backe som på en dag med snöfall eller hällregn är helt omöjlig att övervinna. Stigarna kan skifta från raka och relativt platta löpband till labyrinter av vattenpölar som antingen får dig att hoppa i sidled eller lockar fram barnet i dig, när du glatt rusar igenom dem så att vattnet sprutar åt alla håll.


Anmäl dig I FORM Loppet direkt - KLICKA HÄR

Kanske är du intresserad av