Kvinna springer – tittar på sin löparklocka.
© iStock

Så ofta ska du springa i verkligheten

Det är inte helt likgiltigt hur ofta du hoppar i löparskorna, om du vill få ut något av din träning. Kolla bara här!

5 februari 2017 av Anja Bruneskjold

Hur många gånger i veckan springer du? Många tänker inte på att en extra löptur verkligen kan göra underverk för din träning. 

Undersökningar visar att du ska motionera två till tre gånger i veckan för att verkligen få effekt av träningen. Men det är förstås i verkligheten beroende av många saker; hur mycket tid du har, ditt liv i övrigt, osv. 

Om du följer rådet om en halvtimmes motion om dagen, låter det rimligt att träna två gånger utöver det. Det räcker med 30 minuter åt gången, där pulsen kommer upp ordentligt och du blir rejält andfådd.

Om du vill leva längre OCH undvika diverse sjukdomar, är det däremot bra att träna och få upp pulsen varje dag. Du behöver inte springa varje dag, simning eller yoga är också bra. Det viktiga är att du får upp pulsen.

Dessutom behöver du vara medveten om att löpning fler än tre gånger i veckan kan leda till skador och andra problem. Som regel är tre det magiska antalet när det kommer till just löpning. Och det gäller speciellt om du vill få resultat av din träning och samtidigt minimera risken för skador.

Hitta ditt löpprogram här.

Kanske är du intresserad av