Kvinde strækker ud efter løb

Ingen kan springa ifrån döden. Men om du löptränar regelbundet kan du i alla fall leva några år längre, visar ny brittisk forskning.

© iStock

Så mycket behöver du löpa för att leva längre

En studie visar att löpare lever längre. Men det har också betydelse hur mycket du springer om du vill förlänga livet.

27 oktober 2017 av Jesper U. Larsen, Lasse Lyhne, Niels C. Thalund & Hans W. Gottlieb / Aktiv Träning

Löpning är effektivast

I studien jämförde forskarna risken för att dö i förtid i fyra olika grupper. Man kom fram till att mer än 75 minuters löpning per vecka minskade dödsrisken mest.

Mindre än 75 min. löpning i veckan

... är lika med 30 % mindre risk för att dö i förtid.

Löpare som sprang mindre än 75 min. per vecka, hade 30 procent mindre risk att dö i förtid jämfört med de som var inaktiva.

Mer än 75 min. löpning i veckan

... är lika med 43 % mindre risk för att dö i förtid.

Löpare som sprang mer än 75 min. per vecka, hade 43 procent mindre risk för att dö i förtid jämfört med de som var inaktiva.

Mer än 75 min. med andra träningsformer i veckan

... är lika med 22 % mindre risk för att dö i förtid.

Folk som tränade mer än 75 min. per vecka, men som inte löptränade, hade 22 procent mindre risk för att dö i förtid jämfört med de som var helt inaktiva.

En annan studie visar dessutom att endast en timmes löpning kan förlänga ditt liv avsevärt. Läs mer om det här.

Kanske är du intresserad av