Redo för maraton - tio strategiska tips

Ofta är de små detaljerna som gör den stora skillnaden. Här är tio saker som är bra att tänka på inför start - som att ta ordentlig hand om dina fötter.

7 april 2010

  • 1. Tänk på att dricka rikligt med vätska dagen före loppet. Tänk också på att äta massor av kolhydrater så att kroppens depåer blir sprängfyllda.

  • 2. Utnyttja vätskedepåerna och drick rikligt. Även en ringa vätskeförlust förringar din prestationsförmåga markant. Drick mycket vid samtliga depåer. Se också till att få i dig lite energi, men undvik att experimentera med energidrycker och livsmedel som du inte har testat under träning.

  • 3. Vårda dina fötter före start. Klipp tånaglarna om det behövs och sätt eventuellt lite Compeed-plåster på fotens utsatta områden.

  • 4. Tänk på att skydda bröstvårtorna med en plåsterbit före start. Det förhindrar irritation eftersom löptröjan konstant gnids mot bröstet.

  • 5. Shoppa lugnt. Vid många maratonlopp är det en stor maratonmässa med massor av spännande bodar och stånd. Gå gärna runt lite och titta på de intressante stånden men se upp så att du inte plötsligt har ägnat en hel dag åt det. Det slutar bara med att du får trötta ben.

  • 6. Uppsök toaletten i tid. Det är ofta lång väntetid precis före starten och du vill väl inte missa startskottet!?

  • 7. Kom ihåg att aktivera ditt stoppur när startskottet går. Med uret om handleden kan du kontrollera ditt tempo under loppet.

  • 8. Börja i ett stillsamt tempo. Kroppen måste ha tid att komma i gång innan du tvingar in den i sin maratonrytm. Åtskilliga studier visar att man uppnår de bästa maratontiderna genom att löpa den första hälften långsammare än den andra hälften. Låt under inga omständigheter de andra löparna dra med dig i ett för högt tempo.

  • 9. Följ den blå linjen om den finns utsatt. Vid många maratonlopp har arrangörerna markerat ideallinjen med blå färg.

  • 10. Ha kul och lycka till med loppet!

Kanske är du intresserad av