Redo för maraton - sju kosttips

Lär dig att hur du laddar kroppen med rätt sorts energi inför maratonloppet.

7 april 2010

  • 1. Ät massor av kolhydrater både före och efter träning. Speciellt under de första timmarna efter träning är det viktigt att du fyller på kroppens tömda lager. Det gör du enkelt genom att äta några bananer eller en tjock skiva franskbröd med marmelad.

  • 2. Återuppbygg musklerna med massor av kött. Det är en utbredd missuppfattning att bara kroppsbyggare har behov av stora mängder protein. Långdistanslopp sliter nämligen på musklerna och för att de ska kunna återhämta sig behöver de proteiner av hög kvalitet och i riklig mängd. Kött, fågel, fisk, mjölkprodukter samt bönor och linser tillhör de bästa proteinkällorna.

  • 3. Drick massor av vatten. Du förlorar enorma mängder vatten under träning, speciellt i värme - då kroppen svettas extra mycket. För att undvika uttorkning måste du dricka, dricka och dricka. 2,5 till 3 liter vatten om dagen är ett minimum.

  • 4. Ta med en energidryck på de långa träningsturerna. Med hjälp av moderna vätskebälten kan du lätt ta med vätska på de långa turerna. En riktigt god dryck, som fyller på kroppen med vätska och energi, är en hemlagad energidryck bestående av lika delar äppeljuice och mineralvatten, ev med en liten nypa salt.

  • 5. Avsluta den sista måltiden senast två timmar innan du ska träna. Kroppen behöver massor blod för att smälta maten och det går inte ihop med behovet att ha blod i benen när du löper. Undvik magproblem och tunga ben genom att äta i tid.

  • 6. Under dagarna före maratonloppet är det viktigt att du fyller på ordentligt med kolhydrater. Pasta, ris, potatis och bröd ska dominera din menyplanering, så att kroppens depåer är fyllda när du står på startlinjen.

  • 7. Ät en lättsmält frukost på själva maratondagen. Undvik fiberrika och feta livsmedel, eftersom de är för tunga att smälta och lätt kommer att skvalpa runt i magen under loppet. Du kan eventuellt helt låta bli att äta på maratondagen och i stället dricka dig till energin med en modern energidryck.

Kanske är du intresserad av