De flesta möter muren när de sprungit runt 30 kilometer.

Första hjälpen – när du känner av tröttheten

Det är sällsynt att du går in i väggen och upplever den totala utmattningen som den bär med sig utan att kroppen har varnat dig först.

14 april 2014 av Timothy Noakes & Samuele Marcora

[bodylink]

Varningssignal 1

Benen är tunga som bly och det känns omöjligt att flytta dem längre. Du kan inte koncentrera dig helt.

Första hjälpen


På detta stadie kan du fortfarande klara dig. Ta framför allt mentala tekniker till hjälp – och säkra vätskebalansen. Tillför eventuellt lite extra kolhydrater.

Varningssignal 2

Irritation och humördyk gör sig påminda. Kanske även kallsvett, skakningar, stark hunger eller aptitlöshet.

Första hjälpen


Stanna och drick lite energidryck. Kallsvett kan både vara tecken på uttorkning och blodsockerfall. Sätt upp pyttesmå delmål. Sänk ev farten lite för att komma tillbaka på "banan".

Varning 3

Musklerna lägger av totalt och du kan inte pressa dem mer. Du börjar få tunnelseende, yrsel och förmodligen även illamående.

Första hjälpen


Nu har du kommit till den punkt där det inte är bra för dig att vara. Stanna! Du är en erfarenhet rikare och klarar det nog nästa gång istället.

Kanske är du intresserad av