Träna enligt programmet och bli klar för start i marathon med 5:1-metoden.

5:1-metoden: Så blir du klar för start

Du behöver inte vara i superform för att genomföra ett marathon med 5:1-metoden.

20 september 2010 av I FORM

En god grundform är dock viktig för att du ska kunna minimera risken för skador.

5:1-metoden ska därför inte ses som en genväg till marathonform, framför allt riskerar du dina leder och senor om du utsätter dem för en marathonbelastning helt otränad.

Så mycket förberedelse krävs

För att klara dig igenom ett marathon bör du åtminstone ha löptränat två gånger i veckan under minst 6 månader och ha kompletterat med ett extra träningspass som inte nödvändigtvis behöver vara löpning. Om du satsar på ett halvmarathon räcker 4 månader av samma coctail.

Så hårt behöver du träna

Ett eller två av veckans träningspass bör ske vid en intensitet som kräver att pulsen stiger rejält. Det säkrar att din kondition är någorlunda i schack när du står på startlinjen ditt marathon.

Så ska du träna

En lång runda var 14:e dag där du gradvist arbetar dig upp till att tillryggalägga 22-25 kilometer är mycket värdefullt. Använd långrundan till att öva dig i 5:2-metodens springa- och gå-princip för att vänja dig.

Kanske är du intresserad av