Kvinna springer utomhus.
© iStock

Undvik detta när du börjar löpträna

Vill du börja springa? Då är det några saker du bör undvika. Kolla in de här 6 tipsen!

9 mars 2017 av Anja Bruneskjold

Om du gärna vill börja springa, så är det några saker du behöver tänka på. Det är nämligen inte bara att hoppa i löparskorna, om du vill ha en positiv upplevelse av din träning. Kolla här vad du INTE ska göra! 

1. Du springer bara

Det är ofta så att man bara springer, speciellt i början. Men dina ben är inte vana vid att användas på det sättet, så det är verkligen viktigt att du kombinerar din träning med t ex styrketräning.

2. Du äter annorlunda 

Det är inte för att det är fel att äta sunt, om det är det du brukar göra. Men din mage reagerar lite annorlunda när du springer, och om du plötsligt börjar äta på ett annat sätt blir du lätt orolig i magen. 

3. Du ignorerar din form

Om du inte lyssnar på din kropp kan du lätt få skador. Och då kan du inte springa alls.

Läs också: Så undviker du löparknä.

4. Du vill inte stanna

Om du på din löprunda är så trött att du vill stanna så är det helt i sin ordning. Det är viktigt att du inte pressar kroppen för mycket.

5. Du köper löparskor utan att tänka

Fötter är olika. Och därför ska du inte köpa vilka löparskor som helst. Det finns massor av kloka råd att hämta i sportbutiker, så du kan vara säker på att du köper skor som passar dig och dina behov.

6. Du dricker inte tillräcklligt

Det är viktigt att dricka tillräckligt med vatten när du ska springa. Drick ordentligt senast 30 minuter innan du ska ut. Om du dricker precis innan du ska ut, kan det kännas obehagligt i magen.

Kanske är du intresserad av