Löpning, förkylning, vinter, kallt, ute.

Om näsan rinner när du springer ute i kylan finns det en naturlig förklaring – och en lösning.

© iStock

Så undviker du att näsan rinner när du tränar

Rinner din näsa också alltid när du tränar? Se här vad du kan göra!

22 februari 2017 av Birgitte Muldbjerg

Temperaturen är nära fryspunkten, du har precis kommit igång med din löprunda och så börjar näsan rinna. Kanske inte hysteriskt mycket, men ändå så att det irriterar och du behöver torka av näsan med armen. Inte så fräscht! 

Näsan rinner för att det bildas mer slem och det är som regel ett tecken på att kroppen fungerar som den ska. Du kan förstås också ha en allergi eller begynnande förkylning, men för de flesta börjar näsan rinna i kallt väder för att luften är så torr. 

Näsan vill hålla sig precis så fuktig att oönskade och kanske sjukdomsframkallande partiklar från luften fångas upp, så de inte tränger längre in i kroppen. Och när du ger dig iväg så drar du in mer och mer torr luft, vilket gör att näsan börjar arbeta. Lösningen är att själv hålla näsan så fuktig som möjligt i den torra vinterluften. 

Håll näsan välsmord när det är kallt

Före träning: Spraya med saltvatten

Spraya ett par gånger med nässpray innan du springer ut. Nässprayen ska innehålla en lösning med 0,9 % saltvatten – samma koncentration som slemmet i näsan.

Under träning: Täck över näsan

Ta på dig en halsduk eller buff över näsan när du springer. Då håller du näsan varm och därmed fuktig.

Efter träning: Låt näsan vila

Undvik att snyta dig kraftigt när du kommer hem. Låt slemhinnorna få ro att hitta balansen igen och hjälp dem ev med ett par puffar nässpray. 

Kanske är du intresserad av