Så blir du redo för höstlöpningen

Hösten är snart här. Ta på dig löparskorna och njut av de vackra höstfärgerna. Vi har samlat de 6 bästa tipsen på hur du blir redo att möta hösten.

22 augusti 2016 av Anna-Dora Maron

4 nr. IFO + velkomstpakke för endast 149 + 49,50 i porto og exp. Därefter fortsätter prenumerationen som löpande kvartalsprenumeration. Klicka här för att se erbjudandet.

 

Den härliga hösten kan bjuda på omväxlande väder, med allt från strålande solsken till blåst och grå, regniga dagar.

Oavsett vilket väder dagen bjuder på klär vi dig så att du får ut det mesta av din löptur på hösten.


1. Ät ordentligt före löpturen

Det är bäst att äta en huvudmåltid tre-fyra timmar innan du tar på dig löparskorna.

Du kan eventuellt äta frukt eller knäckebröd som mellanmål före löpturen.

Om du behöver extra energi inför en lång löprunda kan du dricka vatten blandat med druvsocker, saft eller sportdryck.


2. Kontrollera din urin

Du ska varken dricka för mycket eller för lite före en löprunda. Om du dricker för lite vätska kan du bli uttorkad, medan för mycket vätska ger en sämre vätskebalans eftersom kroppen utsöndrar extra mycket vatten i urinen.

Kontrollera din urin och se om du har druckit för mycket eller för lite. Mörkgul urin betyder att du har druckit för lite, medan helt genomskinlig urin betyder att du har druckit för mycket. 

Använd vinden som motstånd
Använd vinden som motstånd

Det finns ingen ursäkt för att stanna hemma om det blåser lite. Använd i stället vinden som motstånd på din löptur för att stärka musklerna och lederna – ta små steg om du har kraftig medvind i ryggen eftersom kraftpåverkan när du landar blir betydligt större om du ökar steglängden.


© Colourbox

3. Drick små mängder åt gången

Undvik en irriterande, skvalpande mage medan du springer och dra ner på vattenintaget den sista halvtimmen före löpturen.

Drick i stället små mängder vätska hela dagen.

Som tumregel kan din mage inte ta upp mer än två deciliter vätska per kvart under en längre löptur.


4. Klä dig efter vädret

Hösten kan bjuda på mycket omväxlande väder. Därför är det en bra idé att hålla sig uppdaterad på väderprognosen.

En löptur i regnet kan faktiskt vara riktigt härlig om du har vattentäta löparkläder. Undvik bomullskläder eftersom de suger upp vatten. En genomblöt kropp tappar värmen mycket snabbare än en torr kropp.


5. Kom ihåg vindtäta kläder

Hösten kan som sagt bjuda på starka vindar. Kom därför ihåg att ta på dig din vindtäta löparoutfit.

Om du är lite frusen av dig kan det vara skönt med ett par vantar.

Förbränn mer genom att springa i kyligt väder
Förbränn mer genom att springa i kyligt väder

Kroppen använder energin till att hålla de kroppsdelar som utsätts för kylan varma, som kinder, läppar och handleder. Dessutom ger höstvindarna dig extra motstånd på löpturen så att kroppen måste arbeta extra hårt för att avverka en viss sträcka.

© Colourbox


6. Värm upp hemma

Värm upp ordentligt hemma före en löprunda – särskilt när hösten bjuder på regnväder.

En löptur i regn kräver nämligen mer av din kropp eftersom du snabbt måste kunna byta riktning och hoppa från sida till sida för att undvika vattenpölarna. Glöm inte att värma upp i senorna kring ljumsken, som arbetar mest under en regnig löptur.

Läs också: Så värmer du upp bäst inför löpturen


Ta på dig en riktig träningströja

När kylan kommer är det särskilt viktigt att välja svettransporterande material för att undvika att kroppen kyls ner under löpningen.

För detta ändamål har Kari Traa designat den perfekta träningströjan som håller dig varm och torr på löpturen. Den smarta träningströjan kan också användas under vintermånaderna eftersom den har hög hals med dragkedja som gör det lätt att hålla värmen.

Just nu kan du få den läckra träningströjan via ett SUPER-erbjudande tillsammans med I FORM. Klicka här för att se erbjudandet.

Träningströjan finns i stl.S, M, L och XL och är normal i storleken. 

Kanske är du intresserad av