Kvinna i lila kläder springer, trävägg.
© Jakob Helbig

Så blir du en snabb löpare

Med rätt löpstil kan du springa snabbare och mer obesvärat utan att bli mer andfådd – och dessutom få mer glädje av löpningen. Här kan du se hur den optimala löptekniken ser ut.

17 maj 2017 av Frida Hallqvist

Bli en snabbare löpare utan att pressa dig mer

Med de här justeringarna kommer din löpstil att förbättras markant, och du får både mer fart och ork samt upplever större glädje när du springer.

Hela kroppen

  • Du ska känna att du faller lite framåt, och att benen rör sig utan ansträngning.
  • Föreställ dig att du delar upp kroppen i två delar. Överkroppen andas och styr det mentala medan benen springer åt dig.

Andning

  • Andas in genom näsan och lite genom munnen. Andas ut genom munnen.
  • Kom ihåg att andas ända ner i bröstet. Känn att din utandning är lite längre än din inandning.
  • Anpassa andningen till belastningen. 

Många glömmer att andas rätt när de springer. Därför guidar vid dig till bättre andning här.

Rygg och nacke

  • Sträck ut långt i ryggen så att inte ryggraden kollapsar.
  • Föreställ dig att du blir lyft i en hästsvans längst upp på huvudet.
  • Slappna av i axlar och nacke.

Höft och rumpa

  • Ha känslan av att höften drar dig framåt i löpningen. Det avlastar ryggen och får hela din kropp i rätt position.
  • Du ska känna att drivet i din löpning kommer från höften och rumpan – som om det är någon som trycker på bakifrån.
  • Det är viktigt att du känner att musklerna i rumpan arbetar.

Har du stela höfter? Det kan leda till löparskador. Se här hur du tränar upp smidigheten i dina höfter.

Armar

  • Håll armarna böjda i 90 grader.
  • Håll händerna som om du har ett ägg i vardera handen.
  • Känn att dina armar svänger i luften som en pendel. Det är armbågen som ska röra sig. 

Bröst

  • Ditt bröstben ska vara rakt över navel och höft så att du inte faller bakåt med överkroppen.

Mage

  • Magmuskler och bäckenbotten spänns automatiskt när du springer.
  • När pulsen stiger kan du få behov av att andas ända ner i magen.

Knän

  • Kom ihåg att böja på knäna så att du inte springer på ben som är för sträckta. Det avlastar dina knän. 

Få fler smarta löpartips här.

I FORM rustar dig för löprundan 

Just nu kan du få en superpraktisk och snygg löparjacka från Active Fit tillsammans med I FORM. Löparjackan är skräddarsydd för att ge dig bästa möjliga förutsättningar att göra ditt bästa under träningen, oavsett väder och vind. 

Få den snygga löparjackan tillsammans med massor av inspiration, tips och sunda recept från I FORM. Du sparar mer än 900 kr! 

>>Se supererbjudandet här.<<

Kanske är du intresserad av