Kylan är inget problem - bara du är rätt klädd.

När är det för kallt att springa?

Att löpträna i kyla är inte skadligt, bara du ser till att vara rätt klädd.

28 februari 2018 av I FORM

Den kalla luften värms upp på vägen ner i lungorna men om temperaturen smyger sig ner under -15 grader så bör du ställa in utomhusträningen. Så låga temperaturer kan skada lungväven, framför allt om du tränar hårt.

Försök att välja en runda där du kan löpa lite i lä och undvik att intervallträna när det fryser. Bygg upp din form utan att pressa dig själv för hårt och använd reflexer i mörkret.

Tips för löpning i kyla:

  • Använd hellre flera tunna lager kläder, än få tjocka. Om du svettas mycket kan du alltid ta av dig ett lager, motsatt till om du har en tjock tröja på dig.

  • Varmare dagar kan du låta bli det innersta eller mittersta lagret kläder. Kom ihåg att du helst ska känna dig lite kall innan du påbörjar din löprunda. Om du känner dig varm har du sannolikt för mycket kläder på och kommer att svettas extra i onödan längsmed vägen.

  • Värm upp lite grand, framför allt lår och vader, innan du springer iväg.
  • Kom ihåg att dricka ordenligt både före och efter löprundan. Även om det är kallt så förlorar du mycket vätska när du löper, du lägger bara inte märke till det på samma sätt som när du springer i värme. Kroppen lägger också en ansenlig mängd energi på att värma upp den kalla luft som du andas in.

  • Börja lugnt, så att lungor och hjärta hinner vänja sig vid belastningen i kylan.

  • Vänta med att stretcha tills du har tagit av dig de fuktiga kläderna och tagit ett varmt bad. Badet ökar din motståndskraft mot förkylning.

Så kommer du ALLTID ut och springer

Egentligen är du typen som gillar att springa, men just idag har du lite ont i huvudet och igår var du superstressad. Men imorgon, DÅ ska du bara ut – om det nu inte regnar ...

Sätter dina dåliga undanflykter käppar i hjulet för dina löpardrömmar så har vi ett förslag till dig.

För det första; Motion är inte något du gör MOT dig själv, utan FÖR dig själv. Bristande energi, huvudvärk och stress försvinner inte efter en kväll i soffan: Men en snabb löprunda runt kvarteret med frisk luft i ansiktet och din favoritmusik i öronen ger dig andrum och tid för dig själv. Här kan du ladda batterierna och släppa dagens problem – och du behöver inte springa ett halvmaraton för att märka effekten.

För det andra; Kan du bara springa när det är vindstilla och solen skiner blir det inte mycket löpning på våra breddgrader. Du kommer väl ihåg att det inte finns något dåligt väder, bara dåliga kläder, och just nu får du en löparjacka från Diadora tillsammans med 4 nummer av I FORM OCH ett presentkort på 400 kr från Diadora för endast 149 kr plus porto.

Ja tack, jag vill gärna börja springa nu!

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

Vilken distans drömmer du om att springa i år?


I FORM tipsar