Par springer i skogen.
© iStock

Korta steg ökar ditt löptempo

Om du tar fler korta steg framför färre långa blir din löpning effektivare och ger färre skador, visar en ny studie.

29 maj 2017 av Jeanette Linder & Birgitte Muldbjerg

Därför ska du springa med korta steg

Omedelbart verkar det logiskt att långa steg för dig snabbare framåt på löprundan, men faktiskt är det tvärtom, enligt experter. I en ny studie konstaterar de att fler och kortare steg sätter mer fart på fötterna. 

Detta har man kommit fram till genom att först låta en grupp löpare springa en runda med 10 procent längre steg än normalt och därefter med 10 procent kortare steg. Det visade sig både göra skillnad för effektiviteten i löpningen samt risken för skador. När steglängden kortades minskade belastningen på deras fötter och ben, och samtidigt förbrukade de mindre energi på att springa – i motsats till när stegen blev längre.

En förklaring kan vara att längre steg får dig att flyga upp mer i luften, medan kortare steg får dig att förbruka mindre energi på att hoppa och mer på att röra dig framåt.


Så springer du med korta steg

Överkroppen

Luta dig lätt framåt när du springer, så hjälper tyngdkraften till med framåtdriften.

Ta tiden

Lägg in små sekvenser på löprundan där du först räknar dina normala steg per minut och därefter försöker att ta 10 steg mer i minuten. På det viset vänjer du långsamt kroppen vid att ta fler steg.

Fötterna

Fokusera på att sätta ner foten längre in under kroppen än normalt.

Källa: J Sports Science

I FORM rustar dig för löprundan

Just nu kan du få en superpraktisk och snygg löparjacka från Active Fit tillsammans med I FORM. Löparjackan är skräddarsydd för att ge dig bästa möjliga förutsättningar att göra ditt bästa under träningen, oavsett väder och vind.

Få den snygga löparjackan tillsammans med massor av inspiration, tips och sunda recept från I FORM. Du sparar mer än 900 kr!

>>Se supererbjudandet här.<<

Kanske är du intresserad av