Kvinna springer utomhus.
© iStock

Andas du rätt när du springer?

De flesta glömmer att andas rätt när de springer. Hur är det med dig?

7 mars 2017 av Anja Bruneskjold

Det är lätt att glömma bort att andas rätt när man är djupt koncentrerad på att klara av sin löprunda. Men det kan få stora konsekvenser för både din kropp och dina resultat om du glömmer av att göra det. 

Även om du kan pressa kroppen till att spurta snabbt när du springer, så är det inte alls säkert att din andning och dina lungor hänger med. Och då påverkar det din prestation.

Den vanligaste orsaken till att du inte är i form och behöver springa lite oftare är att du behöver träna andningen. Men det kan också handla om att du behöver träna på att andas korrekt när du är ute och springer dina vanliga rundor. 

Vill du ha inspiration till ett löpprogram?

Till att börja med är det viktigt att dina muskler får det syre som de behöver. Annars kan de helt enkelt inte fungera som de ska. Och syret får de inte genom vilken sorts andning som helst. Det är mycket viktigt att du inte andas ytligt, utan ser till att verkligen dra ner luften hela vägen ner i lungorna. Om andningen blir för ytlig kan syret inte nå ut till blodet eller musklerne. Och då pressar du dig mer än vad som är bra.

Prova och se om du kan andas in genom näsan och ut genom munnen. Det är lätt hänt att man andas via magen – och det kan både ge håll i sidan och gör dig onödigt trött. 

Genom att andas via näsan och munnen kommer du också få en slags meditativ upplevelse, som kan hjälpa dig att springa mycket längre. Lycka till! 

Kanske är du intresserad av