Kvinna springer på landsväg.
© iStock

Går jag ner i vikt av att springa?

Om du inte går ner i vikt av att springa kanske du borde ställa dessa 5 frågor till dig själv.

9 mars 2017 av Anja Bruneskjold

Går inte löpträningen som du har tänkt dig? Går du inte ner i vikt som du vill? Då kan det vara läge att ställa de här 5 frågorna till dig själv!

1. Dricker jag energidrycker?

Det kan absolut vara bra. Men inte om du bara ska springa 5 km. Då får du bara i dig en massa onödigt socker och kalorier, som du inte behöver.

2. Springer jag samma runda varje gång?

Din kropp behöver utmaningar! Annars blir den kvar på samma nivå – och då går du inte ner i vikt. Du behöver inte testa nya rundor varje gång och pressa kroppen i onödan, men någon gång då och då är det bra att utmana kroppen med något nytt.

3. Springer jag max tre gånger i veckan?

Det är INTE tillräckligt! Om du inte kombinerar löpningen med styrketräning. Om du gärna vill gå ner i vikt ska du träna minst fem gånger i veckan.

4. Ignorerar jag min hunger efter att jag har sprungit?

Som regel blir man vrålhungrig. Men så äter man ingenting. Kroppen behöver energi efter löpturen. Helst protein, så dina muskler kan reparera sig själva så snabbt som möjligt.

5. Är löpning min enda träningsform?

Löpning är superbra men du får ut mycket mer om du kombinerar den med simning, cykling eller styrketräning. Speciellt styrketräning är bra om du vill gå ner i vikt, för då förbränner du ännu mer när du springer.

Tips! Det är bra att springa ute i naturen. Luften är frisk och det finns mycket vackert att titta på.

Kanske är du intresserad av