Utmattad kvinna tar sig för pannan efter löptur.
© iStock

Därför kan magen bli uppblåst när du tränar

Det låter kanske märkligt, men magen kan faktiskt bli uppblåst när du tränar. Se här hur du undviker att dra ner för mycket luft.

5 oktober 2017 av Anja Bruneskjold

Om du vill undvika att få luft i magen när du tränar tränar så har det betydelse hur du andas. Om du inte andas rätt vid t ex löpning, där pulsen blir hög, kan det faktiskt resultera i att magen svullnar upp och blir uppblåst.

Det är viktigt att du inte andas för ytligt när du t ex springer. Och det är avgörande att du verkligen andas genom hela luftstrupen. Ett enkelt sätt att göra det på är genom att koncentrera sig på att andas in genom näsan och ut genom munnen. Det kan vara lite besvärligt om man är trött och utmattad, för då blir det lätt så att man bara andas genom munnen. Och då kan det hända att luften istället kommer ner i matstrupen och fyller magen med luft. Då får du motsatt effekt av vad du vill få ut av din träning: Din mage blir uppblåst. Det förklarar Daniel Vigil, som är professor vid David Geffen School of Medicine på University of California i Los Angeles.

Det kan vara svårt att andas på rätt sätt, om man är trött och utmattad och bara har fokus på att ta sig igenom sin löprunda. Men om du inte är van att andas på rätt sätt kanske du ska fundera över om du inte ska öva på rätt andningsteknik – eller springa en kortare runda än du hade tänkt. På  det viset kommer du snart att springa längre igen, utan att bli uppblåst, och få en mycket behagligare löptur.

Läs också: Andas du rätt när du springer?

Kanske är du intresserad av