Kvinna springer utomhus.
© iStock

Därför är den första kilometern alltid tuffast

Den första kilometern är alltid den värsta. Här är 4 skäl till varför det är så!

26 februari 2017 av Anja Bruneskjold

Den första kilometern på löprundan är alltid den värsta. Här är 4 skäl till varför!

Den är likadant varje gång. Den första kilometern på din löptur är alltid mycket värre än resten av rundan. Och det spelar ingen roll hur många kilometer du har tänkt springa. Men håll ut! För efter den första kilometern blir det mycket lättare och det känns som att du kan springa i evigheter. Det handlar om att hitta rätt tempo och den rätta andningen. 

1. Dina muskler måste värmas upp

Därför behöver du en kilometer för att komma igång. Men sedan är du redo. Efter en natts sömn måste kroppen också samla ihop lite energi för att springa. Kom ihåg att dina ben har legat stilla i många timmar.

2. Din hjärna ska med på tåget

Det är härligt att du har kommit ut. Nu behöver du den första kilometern för att intala dig själv att det verkligen var världens bästa idé att ge sig ut på en tidig morgonrunda, och att du snart har klarat av den första kilometern. Efter det blir allt mycket lättare.

3. Du blir hög på endorfiner

Och det tar cirka en kilometer. Undersökningar visar att efter en kilometer (eller 10 minuters svettande) är du så hög på endorfiner att du kan fortsätta springa utan problem.
 

4. Du går ut för hårt (eller långsamt)

Det är viktigt att du hittar ditt eget tempo, som du känner dig bekväm med. Och håller det hela rundan. Du kan gärna lägga in intervaller, men ditt huvudsakliga tempo ska varken vara för snabbt eller för långsamt.

Lycka till!

Kanske är du intresserad av