Kvinna springer i mörker.
© Jakob Helbig

Bli supermotiverad för vinterlöpning

Det finns självklart en hel del saker som är roligare att göra än att springa i kyla och mörker. Men hur otroligt det än låter så kan det bli en ny after work-favorit, för löpning i vintermörkret kan något som löpning i ljust och milt väder inte kan.

5 januari 2017 av Sara Mahler

8 tips som får dig i löparskorna

Många löpare älskar att springa på vintern, när mörkret lagt sig som en skyddande filt över landskapet, och det finns det massor av bra skäl till. Det kan vara magiskt att springa i mörkret under stadens lampor eller i den nyfallna och orörda snön på vägar na. Det är ett bra sätt att uppleva vinter­ och aftonstämningen, och välkända områden kan ge dig nya upplevelser. Ofta har du allt för dig själv, och det fokuserade ljuset från pannlampan skjuter rakt ut genom mörkret, och ger dig ett naturligt fokus på dig själv så att du enklare kan känna att löprundan blir en mental paus där du kan bearbeta arbetsdagen och rensa tankarna. 

Behöver du mer hjälp med din löpning? Då kan du hitta löpprogram, löpartips och motiverande löparhistorier här.

Värm upp kläderna 

Gör det till ett nöje att ta på dig löparkläderna. Lägg dem på elementet och ställ löparskorna vid det medan du värmer upp inomhus. När du får på dig kläderna sprider sig värmen i kroppen och du får större lust att komma iväg. 

Så klär du dig för vinterlöpning.

Sänk tempot 

Spring i ett konstant tempo och låt interval löpning vara intervallöpning. Det är inte optimalt att spurta om det är halt, och du kan lätt frysa under dina pauser. Forskning visar dessutom att det gör dig till en bättre löpare när du springer långsamt. 

Upplev känslan 

Din kroppsvärme stiger när du tränar, och därför kan en sommardag, då det också är varmt i luften, vara ren tortyr. I vintermörkret slipper du automatiskt värmen och får en behaglig tur..

Därför ska du inte hoppa över vinterlöpningen.

Ta emot naturens utmaningar

Du kan krydda dina löpturer genom att utnyttja det väder du springer i. Gör höga knälyft i snön, vilket ger bra motstånd, hoppa över vattenpölarna som en häcklöpare, använd hala isfläckar som glidbana. Utöver att det ger ett leende på läpparna att släppa fram ditt barnasinne får du en varierad träning som ger formen en kick uppåt.

Ta med en väninna

Det kan vara betydligt lättare att komma iväg om du bokat in turen med en väninna eller en annan träningspartner. Och så blir det ännu roligare med en fartlek mellan lyktstolparna. Det är bra både för konditionen och för humöret. 

Tips!

Spurta ikapp till en lyktstolpe, lunka till nästa och fortsätt så i fem minuter, eller tills det inte finns några lyktstolpar kvar. Se bara till att det inte är halt på den sträcka där ni spurtar.

Här hittar du 4 effektiva löparlekar som gör löpturen lite roligare för dig och din löparkompis.

Glöm tiden

Flytta fokus från tid och fart. Löpning i mörkret är skönt och roligt och handlar inte om att prestera – alla vinterlöpare måste sänka farten på grund av underlaget, de tjocka kläderna och den kalla luften, som går ut över prestationen. Så lämna klockan hemma och njut istället av att du håller formen uppe, så att du inte behöver börja om på våren. 

Använd kylan effektivt

Kom ut även om det är extra kallt. Det är till din fördel. Du förbränner 15 procent mer en sådan dag än på en sommardag eller löp bandet, eftersom kroppen kräver extra energi för att hålla värmen, du rör dig mer varierat och vinden ger extra motstånd.

Njut av favoritmusiken 

Gör en spellista med några av dina favorit låtar, som varar i ungefär en halvtimme och ha den som guide när du har lämnat din löpar klocka hemma. Det gör inget om musiken inte passar ditt löptempo, bara den gör dig glad. Här är I FORMs favoriter

Kanske är du intresserad av