Kvinna knyter skosnörena på löparskor.
© iStock

8 enkla tips som får dig att hoppa i löparskorna

Klämmer löparskorna och är träningsmotivationen i botten? Då kan du lura motviljan med de här 8 tipsen och få träningsgeisten tillbaka!

26 april 2017 av Irene Brøndum

8 löpartips för dig som inte lyckas komma iväg

1. Kort är också bra

Bara tanken på en lång löprunda kan få många att fastna i soffan. Prova att locka dig själv till att ta en riktigt kort tur – till exempel runt kvarteret eller till slutet av gatan och tillbaka igen. Kanske får du lust att ta fler varv runt kvarteret när du ändå är igång. Om du inte får det är en kort tur ändå bättre än ingen tur alls.

2. Gör löpträningen till en vana

Gör löpning till en fast vana som tandborstning. Då slipper du diskutera med dig själv.

3. Var beredd

Ha en väska med löparkläder i bilen eller på kontoret – så kan du fatta ett impulsivt beslut att springa hem från jobbet om solen plötsligt skiner, du känner dig sugen eller din kollega frågar om du vill hänga med. 

4. Köp nya grejer

Rätt prylar och snygga kläder kan betyda att man får lust att komma iväg. Köp något som är så läckert att du knappt kan vänta på att komma ut.

Få ut det mesta av träningspassen utomhus med en snygg, superlätt löparjacka som andas från Kari Traa HÄR.

5. Sätt upp delmål

När du har ett mål motiverar du dig själv, men bara om målet är inom räckhåll. Gör små, överkomliga delmål, till exempel att du ska springa tre gånger den här veckan. Varje gång du når ett mål utlöser det belöningsämnen i hjärnan och det gör dig glad och motiverad inför nästa tur. 

6. Programmera om din hjärna

Om det är kämpigt att komma ut på löpturerna så tvinga dig ändå att ge dig ut. Efter några gånger har kroppen och hjärnan accepterat det nya mönstret som en vana, och det blir enklare att komma ut. Särskilt om du springer vid en fast tidpunkt.  

7. Sätt något på spel

Slå vad med någon. Gärna om något stort så att det verkligen är något på spel. De flesta av oss är sådana att vi nog kommer iväg om det verkligen gäller plånboken eller stoltheten.

Därför kan vadslagning hjälpa dig att träna mer.

8. Spring direkt på morgonen

Om du springer direkt på morgonen finns det inte tid att hitta på undanflykter till varför du inte har lust. Och en morgontur ger en positiv effekt under hela dagen. 

Se här hur enkelt du blir typen som gillar att träna på morgonen.

Kanske är du intresserad av