Kvinna springer.

Det krävs faktiskt inte så mycket för att du ska kunna förbättra din löparform avsevärt.

© iStock

6 saker som gör dig till en bättre löpare

Behöver du boosta din löpträning? Här är 6 enkla tips som gör dig till en bättre löpare.

19 september 2016 av Anna Sjøstrøm

Det rör sig varken om bättre löparskor, senaste GPS-klockan, snygga löpartröjor eller något sådant. Det är långt enklare och mer lättillgängligt och du kan faktiskt redan nu ändra till dessa 6 vanor som kommer göra dig till en bättre löpare. 

1. Var konsekvent

Vill du boosta din löparform kan det vara en god idé att ha ett bestämt fokus på varje löppass. Var konsekvent med ditt fokus och växla mellan att springa långa turer i ett lågt tempo och intervallträning med hög puls. 

2. Sätt fart på fötterna

Go, go, go! Vill du bli en bättre löpare behöver du stimulera de explosiva muskelfibrerna, och det bästa du kan göra är att springa snabba intervaller. 

3. Var flexibel med din träning

Vi vill helst genomföra alla träningspass så som vi har planerat, men det går sällan som man har tänkt sig. På dagar när knäet gör ont ska du kanske välja en cykeltur istället för att springa dina planerade 5 km. 

4. Variera din träning

Har du också en fast distans som du har kört i flera år? Då är det kanske på tiden att du börjar variera dig, så att du fortsätter utmana kroppen.

5. Gör ett träningsprogram

Även om du inte gillar något annat än löpning, så är det inte säkert att det optimerar din löparform. Sätt därför ihop ett träningsprogram som har fokus på de element som du behöver för att bli en bra löpare. 

6. Lyssna till din kropp

De flesta löpare har antingen varit skadade eller kommer att drabbas av skador. Tänk preventivt och kom ihåg att ta pauser för att få återhämtning, träna på 80 procent av ditt max samt komplettera med styrketräning. 

Kanske är du intresserad av