Vardagen bjuder på många fällor som kan förstöra dina planer på en löprunda. Lyckligtvis kan du undgå de flesta, om du är lite medveten om dem.

5 vanor som förstör din lust att springa

Inte så sugen på att springa just nu? Kanske förstör du för dig själv med några av de här till synes goda och harmlösa vanorna.

3 februari 2017

  • 1. Du är plikttrogen och hjälpsam. Det är bra – men inte om det hela tiden går ut över din löprunda för att du säger ja till att stanna kvar längre på jobbet, eller gå och fika med en väninna som behöver prata. 
    Bryt vanan: Boka in löpturerna i kalendern – och håll fast vid avtalen med dig själv. Du kan alltid gå och fika när du har sprungit.

  • 2. Du äter ofta en lätt sallad till lunch. Vad händer sedan? Jo, klockan tre löper du amok och slukar hela innehållet i kollegans godisskål, vilket gör att du helt tappar lusten att springa.
    Bryt vanan: Ät en rejäl lunch de dagar du ska springa på eftermiddagen – och ha en banan i beredskap, som du kan äta en timme innan du ska ut.

  • 3. Plötsligt är du supermotiverad och springer helst varje dag. Det är fantastiskt, om du är i form för det, men om du precis haft en lugn period kan det sluta med att du blir öm och stel överallt efter några veckor. Och löplusten försvinner.
    Bryt vanan: Hitta en fast rytm där du löptränar tre gånger i veckan – och håll dig till det. Du kan alltid lägga till en avslappnad runda, om du skulle ha extra energi någon dag.

  • 4. Du mäter allt och gör en stor sak av hur snabbt och långt du har sprungit – varenda gång. Det är bra med entusiasm, men om du aldrig kan slappna av och njuta av den friska luften, lever du med en evig risk för att förstöra det roliga och avstressande med att springa. 
    Bryt vanan: Bestäm att du på en eller två av veckans löpturer ska prestera så bra du bara kan. De andra rundorna ska du bara njuta – utan att ta tiden eller mäta distanser.

  • 5. Du handlar för lite. Gamla löparskor med hål och urtvättade löparkläder som sitter illa gör inte dina löprundor roligare. Det ligger faktiskt en massa motivation i att skämma bort sig själv med lite ny utrustning. Det smittar nämligen av sig på motivationen, om du ser ut som en topplöpare.
    Bryt vanan: Gå och handla lite nya, fräscha löparkläder och prova ut ett par bra skor som passar din löpstil – nu.

Kanske är du intresserad av