Kvinna som springer i skogen.
© Colourbox

4 misstag du gör efter löprundan

Gör du också några av de här misstagen när du kommer hem efter löprundan?

16 augusti 2016 av Anja Bruneskjold

Du tänker kanske inte så mycket på att en del av det du gör när du kommer hem efter en löprunda kan skada din hälsa. Kolla in de här 4 misstagen som du definitivt bör undvika att göra! 

Du glömmer att stretcha 

Du kanske tror att det inte är så viktigt att stretcha efter en löprunda. Men bara 10 minuters stretchning gör underverk för kroppen. Det hjälper musklerna att återhämta sig snabbare och håller dem smidiga. På det viset minskar du även risken för skador.

Du får inte nog med energi

Det är verkligen viktigt att fylla på energidepåerna efter en löptur. Både så att du inte blir helt utmattad, men också så att du verkligen kan tillgodogöra dig löpturen. Dina muskler behöver speciellt protein när du har sprungit eller tränat på annat sätt. Se till att äta mellan 30 minuter och 2 timmar efter en löprunda. Så stärker du musklerna optimalt och undviker samtidigt att bli hungrig och trött.

Du dricker inte nog med vatten

Du vet redan hur viktigt det är att dricka vatten. Men dricker du tillräckligt? Sannolikt dricker du inte vatten under din löprunda. Och även om du gör det är det fortfarande viktigt att du dricker massor efter att du har sprungit klart. Undvik för allt i världen att bli uttorkad!

Du byter inte kläder direkt

Det är inte bra att gå runt i dina löparkläder för länge. Då riskerar du att svettlukten i kläderna biter sig in, huden blir oren och du kan också ha oturen att drabbas av svamp.

Kanske är du intresserad av