Kvinna i ljusröd jacka springer utomhus.
© Colourbox

3 myter om löpning du VERKLIGEN inte ska tro på

Låt oss avliva de här myterna en gång för alla!

21 september 2016 av Anja Bruneskjold

Vi har samlat de 3 vanligaste myterna om löpning som du genast bör sluta tro på. 

1. Du ska väga dig själv varje dag, om du vill följa och få överblick över din utveckling.

Oavsett vad målet är med din löpning så finns det inget bra med att väga sig varje dag. För det första kommer du, om du vill gå ner i vikt, att bli besviken varje gång du ställer dig på vågen. För du kommer sannolikt inte att vara nöjd med att ha gått ner några hundra gram – även om det kan betyda rätt mycket på lång sikt.

För det andra kan det, även om det inte handlar om viktminskning, plötsligt handla om – ja – viktminskning. Om du bara springer för att hålla dig i form, är det nämligen inte dina kilon som avgör hur stora framsteg du gör när du springer.

2. Du behöver bara konditionsträna

Det är verkligen ett stort missförstånd! För även om löpning är en form av konditionsträning, så är det minst lika viktigt att styrketräna. Och det gäller alltså oavsett om du försöker gå ner i vikt eller inte. Du kommer t o m uppleva att du förbättrar din löpning om du börjar kombinera den med t ex och utfall och knäböjningar. 

3. Det är farligt att springa när man är gravid

Såvida du inte har tänkt springa ett maraton när du är höggravid, kan du lugnt springa vidare under din graviditet. För många blir det faktiskt lättare att föda om man har hållit igång när man är gravid. Prata med din läkare om du har funderingar kring hur du ska träna under din graviditet.

Kanske är du intresserad av