Mikrointervaller ger framgång i löpspåret

Träna ultrakort – och du kommer springa snabbare än någonsin.

31 maj 2010 av I FORM

Vill du se dig själv flyga iväg under dina framtida löprundor, så gläd dig åt att forskning visar att du kan bli mycket snabbare med en tidsmässigt mycket liten insats.

Den danska forskaren Jens Bangsbo har stått bakom en studie som visar att löprundor med 6-12 intervaller à 30 sekunders varaktighet, är tillräckligt för att göra dig snabbare än någonsin.

Du behöver alltså bara spurta i max sex minuter för att uppnå så god form att du springer snabbare på både korta och långa sträckor.

Betydligt snabbare

Efter bara 6-9 veckors träning hade testlöparna i studien i genomsnitt förbättrat sin tid på 10 km med en minut, från 37,3 till 36,3 minuter. Därutöver satte sex av löparna nytt personligt rekord, även om de hade tränat i mer än fyra år.

Det mest imponerande resultatet var en löpare som förbättrade sin tid med mer än två minuter, från 37,5 till 35,4 minuter på 10 kilometer.

Löparna sprang dessutom 36 procent snabbare på ett tvåminuterstest och 7 procent snabbare under en 30-sekundersspurt.

Forskarna bakom undersökningen bedömer att det är svårt att bli så mycket snabbare med någon annan form av träning.

Enligt professor Jens Bangsbo beror de positiva resultaten bland annat på att testpersonerna efter de hårda veckornas träning ansamlade kalium långsammare i musklerna och det gör det möjligt att sprina snabbare och längre.

Kanske är du intresserad av