Läs också

Jaktstart

Spurta tillsammans med dina vänner.

Social fartlek

Fartlek ger samma fina effekt som intervallträning, men är inte lika strikt. Därför passar den dig som inte vill vara alltför styrd av tidtagaren.

11 augusti 2015 av Martin Kreutzer

Så funkar social fartlek

Hitta en lämplig plats att träna på. Det är roligast att springa fartlek om terrängen inbjuder till det. Parker eller skogar utan trafik där det finns naturliga riktmärken, som t ex bänkar eller stora träd, är bra. Välj gärna en plats med backar också.

Här är löprundan som en vanlig löprunda men med inbyggda utmaningar där ni ständigt byter tempo och t ex spurtar till ett avtalat riktmärke och joggar vidare till nästa.

Ni kan turas om att välja de kommande två fasta punkterna. Ingen av sekvenserna ska ta mer än 1 minut att komma igenom. Om ni inte är på samma nivå, så springer alla så fort som möjligt för att komma till det riktmärke ni bestämt.

De som springer snabbast och når riktmärket först, får springa tillbaka och hämta de andra. På så sätt når ni riktmärket nästan samtidigt och kan jogga tillsammans till nästa punkt.

Intervall-passet

  • Värm upp innan passet 1–2 km lätt löpning + 50 knälyft och 50 hälsparkar.
  • Spring sedan en runda på 3–5 km med omväxlande snabb och långsam löpning från riktmärke till riktmärke.
  • Målet är att nå minst 10 och gärna 15 intensiva spurter.
  • Är nivåskillnaden stor mellan er, så välj en kortare runda som ger sämre tränade löpare samma möjligheter.

Kanske är du intresserad av