Sprinta dig till superförbränning på max 20 minuter per träningspass.

Sprinta dig smal

Stenhård sprint är perfekt för dig som vill bli av med fett utan att lägga massor av tid på träning. Vi lär dig hur enkelt det är att lägga in ett par pass i veckan och få hög förbränning i utbyte.

28 maj 2013 av I FORM

Därför går du ner i vikt av att sprinta

  • Efter hård sprintträning står kroppen i syreskuld och ska igång med att reparera sig själv. Den här processen kallas EPOC och står för excess post-exercise oxygen consumption. Vid EPOC använder kroppen fett som energikälla och din fettförbränning kan bli så mycket som tre gånger högre efter sprintträning som efter mer måttlig träning.

TILL PROGRAM: Sprintträning som får fettet att flyga

  • Många undersökningar har visat att din insulinkänslighet blir bättre när du sprintar. Det betyder att din kropp inte behöver producera så mycket insulin för att hålla blodsockret i schack. Det kan ha betydelse för din förmåga att hålla vikten, då insulin bland annat misstänks för att hålla kvar fettet i cellerna.
  • Explosiv träning, som sprint, ökar muskelmassan. Ju starkare du är, desto snabbare är din ämnesomsättning eftersom muskler förbränner fler kalorier i vila än vad fett gör.

LÄSARFAVORIT: Kari Traa löparjacka + 3 nr av I FORM – BARA 99:– ! Klicka här >>

  • Sprintträning är ett effektivt vapen mot magfett. Detta tros bero på att måttlig träning kan utlösa stresshormonet kortisol som ökar sannolikheten för att fettet sätter sig på magen. Sprintträning ökar inte kortisolnivåerna på samma sätt. Det behövs dock mer forskning kring detta.
  • Medan måttlig träning kan öka aptiten, tror forskare att sprintträning minskar din aptit, så du får lust att äta mindre.
  • Du kommer generellt i toppform av sprintträning – både muskel- och konditionsmässigt.

 

Kanske är du intresserad av