Spring halvmaraton på halva tiden

Halvmaraton är en drömdistans för många kvinnor. I FORMs löpexpert Martin Kreutzer gjort det extra enkelt och roligt med ett nytt och effektivt program, som får dig i riktigt bra halvmaratonform genom några få timmars träning per vecka.

16 mars 2015 av I FORM

Genväg till drömdistansen

En undersökning på vår hemsida visade att hälften av alla som svarat drömde om att springa ett halvmaraton i år. Därmed vann 21,1 kilometer stort över både kortare och längre distanser.

Vill du veta mer om halvmaraton? Här har vi samlat allt du behöver veta!


Du kan bli en bra och stark halvmaratonlöpare genom en hälsosam och rolig löpträning som bara kräver 2-4 timmar varje vecka. Och kan du springa 5 kilometer redan idag, kan du också bli redo för ett halvmaraton genom att träna i 12 veckor.

Programmet sparar in på de långa löprundorna som många kvinnor har svårt att hitta tid till. De ersätts istället av korta övningar av hög kvalitet – de korta, snabba löpintervallerna – som enligt forskning är en mycket bra genväg till uthållighet. De är lika effektiva som de långa rundorna, men de tar mindre än halva tiden.

Kom ihåg att nyckeln till framgång när du springer ett halvmaraton är att du springer lika varierat som programmet ber dig om och att du har rätt intensitet. Använd gärna den smarta intensitetsguiden här på sidan för att kontrollera att du springer i rätt tempo.

Du hittar hela halvmaratonprogrammet här

Kanske är du intresserad av