© Colourbox

Få ut mer av din löpträning

Få mer löpglädje och bättre resultat genom att springa på en fast tidpunkt varje dag.

21 mars 2017 av Anna-Dora Maron

Just nu kan du få I FORM och en snygg löparjacka från Kari Traa. Se hur mycket du kan spara här.


Öka motivationen genom att springa på en fast tidpunkt varje dag.

På så sätt blir det lättare att ta sig ut, oavsett om det är på morgonen eller kvällen.


Välj rätt tidpunkt

Innan du bestämmer en fast tidpunkt på dagen när du vill springa bör du fundera kring vad du vill ha ut av din löpträning.

Vill du springa dig till mer ork i vardagen? Eller vill du bli av med några överflödiga kilon?

Beroende på vilka mål du har med din löpträning finns det olika tidpunkter på dagen när det är bäst att snöra på dig löparskorna.

Till exempel är det bäst att springa på morgonen om du vill gå ner i vikt. Enligt en studie från Indiana University känner du dig nämligen mättare efter träningen om du börjar dagen med en löptur. 


Respektera ditt biologiska schema

Med målet framför ögonen är det viktigaste av allt ändå att du respekterar kroppens biologiska schema.

För vissa är det superlätt att börja dagen med en löptur, medan det för andra är precis tvärtom.

Var ärlig mot dig själv och fundera på om du verkligen kan klara av morgonlöpturen. Om du är en riktig B-människa som planerar att ge dig ut och springa innan fåglarna har vaknat gör du det svårare för dig själv att hålla fast vid en god löprutin.

Välj i stället en tidpunkt på dagen när du vet att din kropp kan klara utmaningen, och när det passar in i ditt arbetsschema. 


Låt kroppen få vila

Om det känns som ren tortyr att springa är det bättre att låta kroppen få vila.

Symptomen på att din kropp behöver lugn och ro är trötthet, ömma muskler, humörsvängningar och sömnbesvär.

Det tar i genomsnitt 12 till 24 timmar för kroppen att återhämta sig 90–95 procent efter en löptur, beroende på intensitet och varaktighet.

Lyssna därför på din kropp, så undviker du skador.


Bli löpklar med I FORM

Det enda som saknas är att ta på sig träningskläderna och löparskorna.

Just nu får du en löparjacka från Kari Traa som är utformad för att gör din löprunda behagligare.

Få löparjackan från Kari Traa + 6 x I FORM till ett helt otroligt pris. Se erbjudandet här. 

Kanske är du intresserad av