Om din dröm är att alls kunna ta dig igenom 5 km är det här programmet perfekt!

Spring 5 km utan paus

Hej nybörjare! Det här fixar du lätt! Följ bara programmet så är du snart i mål.

20 mars 2013 av I FORM

Ditt program:

Du börjar faktiskt med att springa 2 km i sträck dag 1 ... men lugn nu. Det ska inte vara i hasorna på Usain Bolt.

De löpturer som i programmet ska springas utan pauser, ska springas så långsamt att du inte blir speciellt andfådd – även om det i början kan innebära att du ska hålla ett så lugnt tempo att du blir omkörd av fotgängare på vägen. Målet med dessa pass är att vänja kroppen vid att springa – hela vägen.

I gengäld är det lite mera fart i programmets fartlekspass.

Fartlek

Fartlek är en spontan form av intervallträning, som passar för dig som ännu inte är van att pressa kroppen mer systematiskt.
Som namnet antyder ska du leka med farten när du springer. I stället för att springa i samma hastighet från början till slut ska du springa långsamt och snabbt växelvis.

Bestäm dig till exempel för att öka tempot i en minut varje gång du ser en röd bil. Du kan även springa växelvis långsamt och snabbt mellan träd eller lyktstolpar – eller på långsidorna av en fotbollsplan.

De snabbaste rycken ska vara max en och en halv minut och pauserna max två minuter.

Kanske är du intresserad av