För nybörjaren – och dig som har haft ett uppehåll.

Bli vårens gladaste löpare

Det här effektiva löpprogrammet bygger upp formen, så du undviker skador och blir en bättre, snabbare och starkare löpare.

14 januari 2016 av I FORM

Löpprogram kan du hitta överallt. Budskapet är detsamma: på med löparskorna och ge dig ut! Gå, spring, gå, spring.

I FORMs löpprogram går extra grundligt till väga med uppvärmningsövningar och styrketräning för ben och rumpa. Det hjälper dig att bli en bättre, snabbar och starkare löpare, som även slipper skador.

5 km löpprogram

Från nybörjare till stark 5-km-löpare på 12 veckor

 

  • Träning 3 x i veckan

    Som utgångspunkt ska du träna tre gånger i veckan. Fördela dagarna över veckan så att du vilar en dag mellan träningspassen. Det ger kroppen optimala möjligheter att bygga upp formen.

 

 

  • För nybörjaren

    Det är löpning som gäller, men om du är nybörjare behöver du börja med att bygga från grunden, innan du kastar dig ut för att springa längre distanser. Därför fokuserar vi under de första 6 veckorna på att bygga upp den nödvändiga styrkan för att kunna springa ordentligt. 

 

 

  • För den erfarna

    Är du van att springa och har en vettig kondition, kommer första delen av programmet att vara i underkant. Hoppa in i vecka 7, där löpmängden ökas.

 

 

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av