Kvinna gör squat.
© iStock

Träningsformer som är bättre än löpning

Det finns många bra alternativ om löpning sliter för mycket på din kropp. Prova t ex de här 5 smarta träningsformerna!

9 januari 2017 av Anna Sjøstrøm

För många är löpning den bästa formen av motion. För andra är det inte alls lika roligt att springa. Det är tungt, jobbigt och känns extremt onaturligt. Och det värsta är att det gör ont överallt – knäna, höfterna och hälarna. Som tur är finns det andra sätt att träna kondition på, där du samtidigt skonar dina leder.

1. Crosstrainer

Crosstrainern är ett extra bra alternativ till löpning. Det är dock viktigt att du även kommer ihåg att träna överkroppen för att få maximalt utbyte.

Så får du ut maximalt av att träna på crosstrainer

2. Cykling

Om du vill öka förbränningen och skona dina leder kan du även plocka fram cykelshortsen. Det spelar ingen roll om du cyklar i skogen, går på spinning eller cyklar på konditionscykel hemma.  

3. Intervallträning

Det här vet du säkert redan och det är på goda grunder. Intervallträning är otroligt effektiv träning, för förbränningen skjuter i vädret samtidigt som kroppen jobbar en kortare period och därmed skonas.

4. Trappor

Du drar det längsta strået om du alltid väljer trapporna framför hissen. Men vill du ha maximalt utbyte konditionsmässigt så ska du testa trappmaskinen på gymmet. Ställ in den på ett konditionsprogram, så du verkligen får upp pulsen.

5. Simning

Har du svårt att ge upp löpningen helt? Åk då till simhallen och testa ett pass aqua-jogging. Det är extra bra konditionsträning och annars fungerar vanligt bröstsim också bra.

Kanske är du intresserad av