Läs också

Hoppa dig smal

Att hoppa hopprep kan förbättra konditionen på några få minuter i veckan och samtidigt stärka musklerna och skelettet.

Hopprep - hoppa dig smal träningsprogram

Att hoppa hopprep är en kalorislukande motionsform och passar därför perfekt när du vill gå ner i vikt. Här får du lära dig tekniker för hopprep och får ett träningsprogram som sätter fart på din förbränning.

15 december 2011 av I FORM

Hopprep - förbränning

Du förbränner cirka 8 kalorier i minuten när du hoppar hopprep. Det motsvarar till en joggingrunda i ett moderat tempo.

(Du ser de effektiva hopprepsteknikerna under annonsen längre ner på sidan.)

Kaloritabell - här får du bästa överblicken >


Träna med hopprep

Klicka på "ladda ned" för att lära dig kalorislukande övningar med hopprep.

Hopp-tekniker

Få tips till hopprepsövningar >>


1. Jogga på stället
Jogga på stället som om du lunkar runt en liten runda.

2. Slalom-hopp

Hoppa från sida till sida. Håll ihop benen och hoppa så långt som möjligt från sida till sida.

3. Längdåknings-hopp

Flytta växelvis ena foten fram och andra foten bak.

4. Hoppa på ett ben

Hoppa en eller två gånger på varje ben, eller hoppa en stund på samma ben och byt sedan. Variera lite.

5. Höga knälyft

Spring på stället och lyft knäna så högt du kan.

6. Krysshopp

Korsa armbarna framför kroppen i varannat hopp.

Få platt mage med en liten boll

Se övningar och få träningsprogram för övningar med den lilla bollen.

Kanske är du intresserad av