3 tips som sänker din vilopuls

Ett starkt hjärta kan slå i många år. Men har du hög vilopuls ökar risken för att du ska dö för tidigt. Här får du de 3 bästa expertråden för att sänka pulsen – och leva längre.

2 oktober 2013 av I FORM

1. Träna med power (vinst: -30 slag/minut)

Lägg in intervaller i träningen och arbeta på 90 procent av maxpulsen i 3–4 minuter åt gången. Hjärtat blir starkare av konditionsträning som gör att det kan pumpa runt mer blod vid varje sammandragning.

2. Stressa ner (vinst: -10–30 slag/minut)

Att få kontroll över kronisk stress är, utöver fysisk träning, det mest effektiva sättet att sänka vilopulsen. När du stressar genomströmmas kroppen av hormoner, vars syfte är att få hjärtat att slå snabbare och kraftigare – och det är inte bra, om du vill leva länge.

3. Sov gott – varje natt (vinst: -13 slag/minut)

Dålig nattsömn stressar kroppen under dagen och får vilopulsen att stiga. Använd öronproppar, undvik att sova på dagen, titta mindre på tv, sov i eget sovrum under en tid, eller gör annat som krävs för att rädda din nattsömn.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

Vilken distans drömmer du om att springa i år?


I FORM tipsar