Hur länge måste jag ligga i plankan?

Jag har blivit rekommenderad att göra den så kallade plankan för att den ger så bra träning för magmusklerna. Men hur länge måste jag stanna kvar i positionen, den är ju rätt tuff?

2 augusti 2012 av I FORM

Plankan är oväntat tuff och därför räcker det att bli liggande i tre gånger en till tre minuter. För de allra flesta är det svårt att bli liggande längre, eftersom man då börjar svanka i ländryggen – och när man gör det är det bättre att avbryta rörelsen. Om du vill vara riktigt tuff är världsrekordet 33 min och 40 sek!

Om du aldrig tidigare gjort plankan, misströsta inte. Den är mycket enkel: Du behöver bara lägga dig på golvet och vila på underarmarna och tårna. Spänn magmusklerna och lyft upp kroppen så att du blir stel som en planka från huvud till vrister.

Plankan är en av de allra bästa övningarna för coremuskulaturen – den muskelkorsett som stödjer ryggraden. Förutom fasta magmuskler får du en platt, fin mage, och samtidigt en stabiliserad ryggrad och vältränade djupt liggande muskler som håller inälvorna på plats.

Vi rekommenderar ofta våra läsare att göra plankan eftersom det på kort tid ger en fantastisk träning av hela coremuskulaturen. I detta hänseende slår den många andra övningar.

Kanske är du intresserad av