Hoppa högt och få din form att explodera

Lägg in några hopp- och skuttövningar i dina träningspass. De gör dig starkare och ger dig bättre explosivitet än någon annan träning.

31 maj 2010 av I FORM

Detta enligt amerikanska forskare som har kommit fram till att enbart några få veckors enkel hoppträning räcker.

Hoppövningarna stärker exempelvis dina ben så mycket att de kan göra dig till en snabbare löpare.

14 procent mer kraft i benen

I studien gjorde en grupp kvinnor 7-10 så kallade plyometriska övningar (hoppövningar som tränar explosiviteten i musklerna) under sex veckor och resultaten var tydliga. Kvinnorna hoppade efter den korta tidens träning 25 procent högre (från 21 cm till 28 cm) och de hade också utvecklat 14 procent mer kraft i benen.

Forskarna bakom studien visar på att kvinnor kan få en hel del mer styrka i benen efter bara två omgångar i veckan.

3 hoppövningar som för dig till nya höjder

1. Jump and reach:
Ställ dig framför en vägg. Gå ner i knäna, skjut kraftigt ifrån och hoppa så högt du kan Försök att nå en punkt på väggen med handen.
Antal: 2-3 set à 6-10 repetitioner.

2. Häckhopp:

Ställ upp 4-8 ”häckar” efter varandra och hoppa över dem. De ska vara så höga att du måste skjuta ifrån kraftigt för att komma över dem.
Antal: 3-6 repetitioner.

3. Ankelhopp:
Sträck dina ben så att du inte böjer knäet. Gör nu ett stort hopp uppåt och framåt, där du bara använder fotleden för att skjuta ifrån med.

Antal: 2-4 set à 20 repetitioner.

Kanske är du intresserad av