Stavar ger dubbelt så bra motion

Många gör det redan, men kanske är det dags för fler att ta med stavarna ut på motionsturen. Nordic walking är träning som är lika effektiv som den är lätt att komma i gång med.

29 april 2011 av I FORM

Att gå med stavar är hypereffektiv träning. Undersökningar visar att det är så effektivt att man nästan kan fördubbla energiförbrukningen i förhållande till att gå utan stavar, om man har rätt teknik och tar träningen seriöst.

Pulsen ökar

Tack vare stavarna höjs pulsen och kaloriförbränningen ökar eftersom armarna aktiveras och används för att förflytta kroppen framåt. Dessutom utmärker stavgång sig genom att vara konditionsträning som aktiverar alla kroppens muskler samtidigt och det är skonsammare för kroppens leder jämfört med exempelvis löpning. Det är klara budskap som många redan har fått upp ögonen för, framför allt hos oss här i Norden, där träningsformen som också kallas för "Nordic walking", närmast har blivit en folksport.

En bidragande faktor till dess popularitet är att stavgång passar alla - oavsett ålder och formkurva. Och det är motion man kan utöva året runt.

Gång är en fantastisk kalorislukare

Gång är en av kroppens grundrörelser - och grundläggande för vår hälsa. Tusentals kalorislukande muskelceller arbetar när du går - och det bara vid vanlig gång. Samtidigt finns det ingen motion som är lättare att komma i gång med. Man kan gå när som helst och var som helst. Och om du tar ett par stavar i händerna ökar du belastningen på cirkulationen markant och förbränner ännu fler kalorier. I genomsnitt ökar energiförbrukningen med 20 procent jämfört med gång utan stavar - och man har uppmätt en ökad energiförbrukning på upp till 46 procent.

Stavarna gör att du kan ta längre steg och på så sätt aktivera både lårens baksida och sätesmusklerna. Eftersom du konstant tar i med stavarna ger du kroppen en skjuts som hjälper till att öka farten, samtidigt som du avlastar knäna. Stavarna främjar även rotationen i ryggraden, vilket också ökar steglängden och energiförbrukningen.

På samma sätt används musklerna i bröst, axlar, rygg och överarmar i hög grad och blir tonade och snygga när du verkligen tar i. På plussidan räknas också att du får massor av frisk luft, färg på kinderna - och får vistas ute i naturen.

Lite olika tekniker

Tekniken i stavgång beror på vilka stavar du går med och hur hårt du vill träna. Går du snabbt, i skogen eller i kuperad terräng, lämpar de vanliga lätta stavarna sig bäst. I krävande terräng hjälper de dig att ta dig uppför backarna snabbare och du orkar längre, eftersom en del av belastningen läggs på armarna.

Om du vill ge dig själv en extra utmaning kan du välja stavar som kan göras tyngre. Med viktstavar blir gången långsammare, men å andra sidan gör stavarnas tyngd träningen mer effektiv. Det ger extra effekt på inte minst överkroppen och armarna, samtidigt som konditionen förbättras .

Som nybörjare får du räkna med att det tar två-tre turer innan du är van vid stavarna. Vid de första försöken kan stavarna till och med verka mer hämmande än främjande på din gång. Men tekniken infinner sig snabbt. Fokusera bara på att använda armarna i rätt takt med benen och öka inte tempot innan du är van vid rörelserna.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av