Och GÅ dit du ska istället. Du får många hälsofördelar, gör en insats för miljön OCH får en lägre bensinkostnad.

Låt bilen stå och gå

Det finns otroligt många sunda fördelar med att gå till och från dagens aktiviteter och låta bilen stå. Läs om 8 av fördelarna här.

30 januari 2014 av I FORM

8 fördelar du får av att gå

1. Du minskar risken för Alzheimers

40 minuters promenad om dagen får hippocampuscentrat i hjärnan att växa med två procent. Det är bland annat här du minns saker och därmed minskar du risken för Alzheimers.

2. Du minskar risken för bröstcancer

5 timmars promenad i veckan minskar risken för bröstcancer.

3. Du ökar glädjekänslan i kroppen

Bara 30 minuters snabb promenad får dig på bättre humör. Går du 3–4 gånger i veckan, skyddar du dig mot depression.

4. Du minskar risken att drabbas av hjärt-kärl-sjukdomar

Så lite som 15–30 minuters promenad om dagen reducerar risken för att utveckla hjärt-kärlsjukdomar med 10 procent.

5. Du minskar risken att drabbas av typ 2-diabetes

2,5 timmars gång i veckan minskar risken att utveckla typ 2-diabetes med mer än 50 procent.

6. Du sänker blodtrycket

Ett förhöjt blodtryck kan sänkas med 10 mm Hg, när du går. Har du ett normalt blodtryck, kan det sänkas med 4 mm Hg.

7. Du går ner i vikt

När du promenerar stärker du kroppen och minskar i vikt – utan att göra något mer.

8. Du minskar risken att drabbas av blodpropp

En daglig promenad på 4–5 km sänker kolesterolnivån och nivån av triglycerider med 20–30 procent, vilket minskar risken för åderförkalkning och blodproppar.

Kanske är du intresserad av