En grupp powerwalkar i naturen.
© iStock

Bli redo för gåmaraton

Även om du väljer ett gåmaraton istället för ett klassiskt löpmaraton, krävs det ändå förberedelser och träning. Här får du tips för att göra distansen till en god upplevelse.

14 september 2016 av Therese Zillmer
Det kan vara så att du inte är andfådd när du passerar mållinjen efter ett gåmaraton. Du kan säkert också komma ur sängen nästa morgon utan att känna dig ledbruten, men missta dig inte. Ett gåmaraton kräver intensiv förberedelse och träning om du vill att upplevelsen ska bli behaglig och inte en belastning.


Här får du några goda tips för att lyckas gå de 42,2 km.

Så förbereder du dig för ett gåmaraton

Utrustning 

Du behöver lättviktsskor som andas och har plats för tårna. De ska sitta åt runt hälen.


Förberedelse

Promenader.


Näringsbehov
Du ska äta vanlig, sund, varierad mat. Drick lite, men ofta. Gärna energidryck under själva loppet.


Taktik 
Du kan välja att gå hela vägen, men också utmana dig själv genom att växla mellan att gå och springa en minut i taget.

Behöver du fortfarande bli övertygad om varför du ska satsa på ett gåmaraton? Kolla då in de här 9 fördelarna!

Kanske är du intresserad av